Arama Motorları Nasıl Çalışır


SEO’ya ilgi duyanların veya seo uzmanı olmak isteyenlerin öncelikle arama motorlarının çalışma sistematiğini incelemeleri gerekmektedir. Arama Motorlarının işlem prosedürü 4 bölümden oluşmaktadır. Bu bölümler, tarama, indexleme, alaka düzeyi (ilinti) ve sıralamayı hesaplama ve sonuçları sunmadır.

Tarama ve İndexleme


World Wide Web’i yani internet’i büyük bir kentin metro sistemindeki duraklardan oluşan bir ağ olarak hayal edin. Her durakta kendisine özgün bir doküman bulunmaktadır (genelde bir web sayfası, bazen pdf, jpeg veya başka bir dosya). Arama motorları, bütün şehirdeki durakları taramak için en uygun yolları ararlar ki bunun da internetteki karşılığı linklerdir.

İnternetteki link yapısı, web’de var olan bütün sayfaları birbirine bağlamayı sağlar. Linkler ile arama motorları, “crawler” veya “spider” adı verilen otomatik robot tarayıcılar ile milyonlarca web sitesine ulaşırlar.

Arama motoru robotlarının bir sayfaya ulaştığında yaptığı bir sonraki işlem, arama sorgularında gösterilmesi için o sayfayı kodlama yapısıyla birlikte gelişmiş sabit disklerde barınan kendi veri tabanlarına kaydetmektir. Bu noktada şunu da belirtmekte fayda var ki, arama motorları bütün dünyaya dağılmış, saniyenin onda biri zarfında milyonlarca web sayfasını indirip saklayabilecek çok gelişmiş veri merkezlerine sahiptirler. Bu sayede binlerce bilgisayardan oluşan bu veri merkezleri, bir arama yapıldığında çok kısa bir sürede kendi veri tabanlarından çektikleri sonuçları internet kullanıcılarına sunarlar.

Cevapları Sunmak


Bir internet kullanıcısı arama motorunda bir sorgulama yaptığında, arama motoru veri tabanında bulunan milyonlarca doküman arasından şu 2 işlemi yapar: ilk olarak aranılan anahtar kelime ile alakalı bulduğu dokümanları ayırır, ikinci olarak ta bu sonuçları önemlilik derecesine göre sıralar. Yani bu işlem sırasında, ilintililik ve önemlilik iki önemli faktördür.

İlintililik, demek o web sayfasında ilgili anahtar kelimenin geçiyor olması demek değildir. İnternet’in ilk yıllarında arama motorları buna göre sonuçlarını sunuyordu ama çıkan sonuçlardaki yanlışlıklar, arama motorlarını daha gelişmiş teknikleri keşfetmeye itti. Günümüzde, ilinti (alaka) düzeyini yüzlerce faktör belirlemektedir ki pek çoğunu sitemizde paylaşacağız.

Önemlilik ise alakalı web sayfalarını sıralamakta kullanılmaktadır. Arama motorları için bir sitenin önemli olması popülerliği ile belirlenebilmektedir. Temel olarak bir site ne kadar popüler ise, o sitenin sahip olduğu içerikte o kadar değerlidir.

Tanrıya şükürler olsun ki ilinti ve popülerliği ölçmek için arama motorları manuel el ile saatlerce işlem yapmak yerine matematiksel işlemlerden oluşan gelişmiş algoritmalar kullanmaktadırlar. Bu algoritmalar yüzlerce değişken faktörü hesaplayarak sıralamaların oluşmasını sağlarlar.

Peki Arama Motoru Pazarlamasında Nasıl Başarı Sağlayabilirim?


Arama motorlarının algoritmaları ilk bakışta oldukça karmaşık görünebilir ve internet kullanıcılarına daha yüksek sıralamalar elde ederek arama motorlarından daha fazla trafik sağlamaları için çok az ipucu verirler. Bu verdikleri ipuçları aşağıda bulabilirsiniz:

Webmaster Rehberlerinde Yahoo’dan SEO Bilgileri!


Bir web sitesinin arama motoru aramalarında görüntülenmesini etkileyen bir çok faktör bulunmaktadır. Bu faktörlerin arasında aşağıdakiler bulunabilir:

  • Link veren diğer sitelerin sayısı,
  • Sayfalarının içeriği,
  • Sitenin güncellik oranı,
  • Yeni ürün versiyonlarının test edilmesi,
  • Diğer sitelerin keşfedilmesi,
  • Arama algoritmasında ki değişikler – ve diğer faktörler.

Webmaster Rehberlerinde Bing’den SEO Bilgileri!


Microsoft’ta çalışan Bing mühendisleri, arama sonuçlarında yükselmek isteyenlere aşağıdakileri öneriyorlar:

Web sitesinin sayfalarında, arama motorlarında sorgulanan anahtar kelimelerin bulunması.
Sitenin sayfalarının büyük boyutlarda olmaması. Resim bulunmayan bir web sayfasının boyutu ortalama 150 kb’dır.
Bütün sitenizin sayfalarının birbiri ile en az bir text link ile bağlı olduğundan emin olun.
İndexlenmesini istediğiniz yazıları resim formatında paylaşmayın. Örnek vermek gerekirse, firmanızın adını ya da iletişim bilgilerini sadece logo gibi bir resimde geçirmeyin, yazı olarak ta bulunsun sayfanızda.
Webmaster Rehberlerinde Google’dan SEO Bilgileri!

Google’cılar, kendi arama motorlarında daha iyi sonuçlar elde edebilmemiz için aşağıdaki önermeleri yapıyorlar:

Sayfalarınızı arama motorları için değil, internet kullanıcıları için düzenleyin. Cloaking, olarak bilinen arama motoru botları için farklı sayfa gösterme, internet kullanıcıları için farklı sayfa gösterme işlemi yapmayın.
Sitenizi bir hiyerarşi içerisinde sayfalar arası linkleme ile birbirine bağlayın. Link verilmeyen sayfanız bulunmasın.
Bilgi bakımından zengin ve insanlara faydalı bir site oluşturun.
Site içi linklemede, bir sayfaya link verirken fazla abartıya kaçmayın. 100′den az olması iyidir.
Önemli Not: Bu verilen ip uçları sadece buz dağının görünen kısmıdır.

Ancak bu sizi korkutmasın. Yaklaşık 12 yıldan beri, seo ve dijital pazarlama uzmanları arama motorları üzerinde nasıl başarılı olunabileceği ile ilgili çalışmalarda bulunmaktadırlar. Şaşırtıcı bir şekilde arama motoru temsilcileri de bu çalışmalara destek olmaktadırlar. Her yıl bütün dünyada arama motoru pazarlaması ile ilgili Search Marketing Expo, WebMasterWorld, Search Engine Strategies, SEO Eğitimi seminerleri ve konferansları düzenlenmektedir. Bu etkinliklere arama motorlarını temsilen de pek çok mühendisler ve temsilciler katılmaktadırlar.

Biz de takip eden günlerde yurt genelinde düzenleyeceğimiz seo seminerleri ile ülkemiz insanının, bilişim ve reklamcılığın kesişme noktası olan dijital pazarlama ve arama motoru optimizasyonu hakkında bilgilenmesini sağlayacağız.

Seo Deneyi


Şükürler olsun ki arama motorlarının kullanım özgürlüğü, bize oldukça geniş ve çeşitli deney ve test imkanları sunmaktadır. Seo deneyi ve testleri, arama motorlarının çalışma yapısı hakkında paha biçilmez bilgiler edinmemizi sağlarlar. Haydi seo deneyimize başlayalım:

  • Anlamsız bir isme sahip yeni bir site açın. (örnek olarak “asredfsa.com” gibi)
  • Açtığınız sitede gülünç bir kelime ile ilgili birden fazla sayfa girin. (örneğin “youglurtsa”)
  • Link yapıları, yazı yerleşimi gibi değişik formatlar kullanın her sayfa için.
  • İndexlenmiş başka sitelerden sitenize link verin.
  • Arama motoru aktivitelerini ve sayfalarınızın sıralamalarını not ediniz.
  • Sayfalarda küçük değişiklikler yaparak, alternatif müdahalelere arama motorunun nasıl tepki verdiğini gözlemleyin.
  • Aynı işlemleri farklı domainler kaydederek tekrarlayın. Çeşitli farklı sitelerde ortak uygulamalar yaparak aynı sonuçları elde ediyorsanız, keşfettiğiniz yöntemlerden dolayı sizi tebrik ederiz.

Örnek SEO Testimiz


Yaptığımız bir testte, anlam ifade etmeyen bir kelimede sitemizi kurduk ve şu ilginç sonuçla karşılaştık. Sayfa içerisinden alt sayfalara verilen linklerin değerinin yukarıdan aşağıya doğru azaldığını fark ettik. Arama motoru botu siteyi taramaya geldiğinde ilk karşılaştığı linki diğerlerine göre daha önemli kabul ediyor.

Tabii ki bu sadece küçük bir örnek. Arama motorlarının algoritmaları çok çok gelişmiş ileri derecede matematiksel algoritmalardan oluşmaktadırlar. Ama gözünüz korkmasın, seo için iyi derecede calculus bilmenize gerek yok, bizi takip edin yeterli

Yorumlarınızı Bizimle Paylaşın...

Yorum Gönder (0)
Daha yeni Daha eski