Arama Motoru Dostu Site Tasarımının Temel Bilgileri Nelerdir?


Bu yazımızda seo açısında arama motoru dostu bir siteye sahip olmak için yapılması gereken seo çalışmalarını ele alacağız. Yazı dizimizin önceki makalelerinde de bahsettiğimiz gibi, arama motorlarının tarama ve arama motorlarına sonuçları sunma konusunda bazı limitleri bulunmaktadır. Bu limitleri aşmak için öncelikle web sitenizin arama motoru dostu bir yapıya sahip olması gereklidir. Programcılarınız veya tasarımcılarınız ile paylaşmanız için harika bir makale paylaşıyoruz umarız size oldukça faydası olur.

Indexlenebilir İçerik

Arama motoru sonuçlarında listelenebilmeniz için içeriğinizin (ziyaretçilerinizin gördüğü materyaller) html formatında olması gerekmektedir. Resimler, flash dosyalar, java ve non-text (yazı olmayan) materyalleri arama motoru botları mevcut tarama teknolojisi ile okuyamazlar. Ziyaretçilerinize içeriğinizi görünür kılabilmenin en kolay yolu, yazılarınızı html kodları arasına yerleştirmektir. Bununla birlikte, bu sorunu aşmak için bazı gelişmiş yöntemlerde kullanılmaktadır.
  • Gif, jpg ya da png formatındaki resimler için html formatında bir açıklama girebileceğiniz “alt etiketi” bulunmaktadır. Alt etiketi ile görselinizin içeriği hakkında arama motoru botlarına bilgi verebilirsiniz.
  • Resimleri CSS stilleri sayesinde yazılı metinlerle değiştirerek te arama motorlarına tanıtabilirsiniz.
  • Flash ve Java eklentileri sayfaya yazılacak bir text ile tanıtılabilirler.
  • Video ve audio materyaller mutlaka içerikleri ile ilgili sayfada kısa açıkalmalar ile tanıtılmalıdır.

Google Sitemizi Nasıl Görüyor?

Arama motoru dostu site sahibi olmanın temel kuralı sitemizi Google’ın nasıl gördüğünü bilmekten geçer. JugglingPandas.com sitesini örnek olarak inceleyelim.

Soldaki resim, sitenin web tarayıcısı üzerindeki görüntüsü, sağ taraftaki resim ise google cache sayesinde aldığımız sitenin google botları tarafından nasıl görüldüğünün resmi. Gördüğünüz gibi Google sitede kısa bir yazı görüyor, bu da seo prensiplerinden ilintililik (alaka) derecesini düşürücü bir dezavantaj.
Başka bir örnekte Axe Battling Monkeys sitesini inceleyelim.

Bu sitede ise ana sayfada tarayıcıdan bakarsanız bilgiler var ancak google botlarının gözünden bakarsak tek gördüğümüz bomboş beyaz bir sayfa. Bunun nedeni sitenin komple flash ile yapılmış olması. Sayfa içeriğini tanıtıcı bir yazı dahi bulunmuyor. Buradan çıkaracağımız sonuç sitenin sunduğu hizmet veya bilgiler ne kadar kaliteli olursa olsun indexlenmeyeceği ve arama motorlarında sıralamalarda görünmeyeceği.

Taranabilir Link Yapısı

Arama motorları, web sitelerini gelişmiş anahtar kelime eşleşmeleri ile sıralayabilmek için öncelikle bu web sitelerinin içeriklerini görmelidirler. Yazı dizimizin ilk makalelerinde interneti büyük bir metro ağına, web sitelerini de bu metro ağındaki metro duraklarına benzetmiştik. Arada bulunan raylarda linklerdi. Arama botları bu linkleri takip ederek bütün interneti ileri teknolojileri ile tarayıp gelişmiş veri merkezlerinde indexliyorlar (saklıyorlar). Aynı basit mantığı kendi başına bir web sitesi için de kurabiliriz. Web sitesinin site içi linkleme yapısının iyi olması gerekir. Site bulunan bütün sayfalar birbirleri ile hiyerarşik olarak bağlanmalıdır ki arama motoru botları ilgili web sitesini tarasınlar. Malesef yüz binlerce web sitesi, sayfalarını ziyaretçi ve bot navigasyonuna kapatarak kritik bir hata yapıyorlar. Aşağıdaki şemada bu kritik seo hatasının meydana gelme nedenini bulabilirsiniz. 

Yukarıdaki örnekte Google Botu, A sayfasına geliyor. Bu sayfada B ve E sayfalarına link verildiği için Google Botu bu 3 sayfayı da indexliyor. Ancak belki de daha az öneme sahip C ve D sayfalarına verilen hiç bir link olmadığı için C ve D sayfaları indexlenemiyor. C ve D sayfalarında ne kadar kaliteli bir içerik olursa olsun, ya da anahtar kelime yoğunluğu ne kadar iyi olursa olsun bu sayfalar indexlenmeyeceği için sıralamalarda gösterilmeyecektir. Aşağıdaki talihsiz çobanın uzaktaki koyunlarını toplayamaması gibi düşünün

Bir Linkin Anatomisi

Yukarıdaki şemada, “<a” tagı linkin başlangıcını belirtmektedir. Link etiketleri ile resim, yazı veya herhangi bir dökümana link verilebilir. İnternet navigasyonunun temeli linkler (hyperlinks) ile sağlanmaktadır. Link referral location, yani site adresinin bulunduğu bölüm, tarayıcıya ve arama motorlarına dökümanın bulunduğu yeri gösterir. Bu örnekte http://www.jonwye.com sitesinin adresi verilmiş. 

Sonraki bölüm seo dünyasında “anchor text” olarak bilinen ziyaretçilerin gördüğü yazıdır. Bu yazı sayesinde link verilen sayfanın içeriği, hem internet kullanıcılarına hem de arama motorlarına açıklanmış olur. Örneğimizde, “Jon Wye’s Custom Designed Belts” açıklama olarak belirtilmiş. Yani web sitesini bu açıklama ile tanıtıyoruz. Sonda bulunan </a> tagı ise linkin kapanış etiketidir. 

Temel olarak bir linkin bölümlerini inceledik. Linkler, google seo dostu sitelere sahip olmak için çok önemli bir konumdadırlar.

Erişilemeyen İndekslenemeyen Web Sayfaları

Üyelik Gerektiren Linkler

Bir sayfanın görüntülenmesi için öncelikle üye girişi gibi form doldurmak gerekiyorsa, arama motoru örümcekleri bu formları dolduramayacağı için o sayfaya erişemezler ve dolayısıyla tarayamazlar. Bu nedenle de ilgili sayfa indexlenemez ve arama motoru sonuçlarında gösterilemez.

Javascript Formatında Linkler

Eğer linkler için Javascript uygulamalarını kullanıyorsanız arama motorlar bu sayfaları taramazlar ya da indexleseler de çok az önem verirler. Bu nedenle Javascript yerine standart HTML yapısı kullanılmalıdır.
Meta Etiketler veya Robo Dosyası ile Botlar için Bloklanmış Sayfalar
Webmasterlar Meta Etiketleri ve Robots.txt dosyasını kullanarak yaptıkları web sitelerinin bazı sayfalarına arama motoru botlarının erişimini kapatırlar. Taranmasını istediğimiz sayfaların bloklanmamış olmasına dikkat etmek gerekir.

Frame ve iframe yapısına sahip linkler

Teknik olarak frame yapısına sahip linkler taranılabilmektedirler. Ancak google frame yapısını ve kayan çerçeveleri hiç sevmez. Bu nedenle seo web tasarımı için bu tür yapılardan uzak durmak gerekir.

Link Verilmemiş Sayfalar

Bir sayfanın taranabilmesi için öncelikle o sayfaya daha önce indexlenmiş bir web sayfasından link verilmesi gerekir. Bu link arama motoru botları için bir yol işlevi görür ve bot o sayfaya giderek taramayı yapar. 1 milyon sayfadan oluşan bir web siteniz olsa dahi bu siteye giden hiç bir link yok ise, google ve diğer arama motorları bu siteyi indexleyemezler.

Binlerce Linkin Bulunduğu Web Sayfaları

Arama motorları bir sayfada en fazla 100 linki tarayabilirler. Bu nedenle yüzlerce ya da binlerce linkin bulunduğu web sayfaları hem bir fayda sağlamaz hem de spam olarak niteleneceği için zararı olur.
Eğer yukarıdaki durumları önleyebilirseniz, web siteniz seo dostu olacak temiz bir yapıya sahip olacaktır.

Nofollow Linklerin SEO’ya Etkisi

Rel=”nofollow” kodu bir link içerisinde şu şekilde kullanılabilir: 
<a href=https://sayfalariniz.blogspot.com/ rel=”nofollow”>Lousy Punks!</a> 

Linklerde pek çok uygulamaya bağlı takılar bulunabilir. Bunlardan en önemlilerinden bir tanesi de no follow tagıdır. No follow tagı bulunan linkleri arama motoru botları takip etmezler veya o linke çok değer vermezler. Bir anlamda, webmasterlar no follow ile link vererek, link verilen sayfaya kefil olmadıklarını belirtirler.

Google’a Göre No Follow Linkler’in SEO’ya Etkisi

No follow linklerin ağırlık ya da hacim taşımadıklarını belirten Google temsilcileri, kendi link grafiklerinde no follow linkleri tam olarak değerlendirmediklerini belirtiyorlar.

Yahoo ve Bing Gözlüyle Nofollowlar’ın SEO’ya Etkisi

Bu iki arama motoruna göre no follow linkler arama sonuçları sıralamalarını etkilemiyorlar fakat yeni web sitelerini taramakta kullanılıyorlar.

Ask.com’a Göre No Follow Linklerin SEO’ya Etkisi

Ask.com’a göre ise nofollow linklerin diğer linklerden hiç bir farkı bulunmuyor.

Yorumlarınızı Bizimle Paylaşın...

Yorum Gönder (0)
Daha yeni Daha eski