İnternet Reklamcılığının Tarihçesi


İnternetin 80’li yıllarda toplumun kullanımına ilk açıldığı dönemlerde, tam bir reklam aracı olarak kullanılması pek de ana hedef değildi. Başlangıçta sadece dolaylı tanıtımların hakimiyeti vardı ve web sayfalarının ziyaretçilerine, oluşturuluş amaçlarına hizmet eden bilgiler sunuyorlar, bu arada da belli bir tanıtım görevini de paralel olarak yürütüyorlardı. En çok rastlanan metot ise ekranın bir kenarında görüşe sunulan hareketli metinlerdi.

Ancak 1990’ların gelmesiyle birlikte artan kullanıcı sayısına bağlı olarak, online reklamcılıkta bir patlama meydana geldi. 

Büyük yayınevleri ve internet yatırımcıları bu mecranın daha profesyonel şekilde kullanılabilmesi amacıyla çeşitli arayışlar içerisine girdiler ve web sayfalarını taşıdıkları birincil bilgilerin dışında ek mesajlara da yer verebilecek ortamlar olarak görmeye başladılar. Böylece ortaya çok çeşitli başka sayfalara bağlantı imkanları da sunan web sayfaları çıktı 

Şu anda internet reklam pazarı, yaklaşık 20 milyon dolar büyüklüğündedir ve bir yıl içerisinde iki katına çıkması beklenmektedir. İnternet afişlerinin maliyeti ise 200 ile iki bin dolar arasında değişmekte ve uygulamanın teknik özelliklerinin yoğunluğuna göre fiyatlandırılmaktadır. (Serkan Gülener, “İnternet’te reklamcılık”, Marketing Türkiye Dergisi, 15 Mayıs 1999 Sayısı, Sayfa 94). 

Reklamcılar derneğinin 1Ocak-31 Haziran 2001 tarihleri arasında geçerli fiyatları ise şöyledir: (www.rd.org.tr) 

  • Proje danışmanlığı ve konsept geliştirme 1.550.000.000 TL 
  • Tasarım Her sayfa için uygulama, tasarım ve tekniğe bağlı olarak kararlaştırılır. 5.000.000.000 TL 
  • Banner reklam (programlama dahil) 1.550.000 TL

Reklamcılar Derneği’nin web sayfasında yayınlanmış olan bu listenin oldukça yetersiz olduğu fark edilmektedir. Dünyada ve Türkiye’de internet alanında yapılan reklam çalışmalarının büyük bir kısmı web sayfası tasarlayan şirketler veya web sayfasını bünyesinde barındıran büyük web alanlarının sahibi şirketler tarafından gerçekleştirilmektedir (Örneğin ülkemizde superonline ve netbul şirketleri kendi bünyelerindeki web sayfalarının reklam faaliyetlerini yürütmektedirler). 

Reklam ajansları bu alana bünyelerinde küçük birimler kurarak veya web sayfası tasarlayan şirketlerle beraber çalışarak katılmaktadır. Reklam ajansları internetin belli bir kitleye seslenmesinden ve genel hedef kitleye tam olarak ulaşamamasından dolayı bu alana yönelik çalışmalarını ağırdan almaktadırlar.

Yorumlarınızı Bizimle Paylaşın...

Yorum Gönder (0)
Daha yeni Daha eski