SEO, "arama motoru optimizasyonu" veya "arama motoru optimize edici" için kullanılan bir kısaltmadır. Bir SEO ile çalışmaya başlamak önemli bir karardır. Bir SEO, sitenizi iyileştirip size zaman kazandırabileceği gibi sitenize ve itibarınıza zarar da verebilir. Elde edebileceğiniz avantajların yanı sıra sorumsuz bir SEO'nun sitenize verebileceği zararı da araştırmayı unutmayın. Pek çok SEO ve diğer acente ve danışmanlar, web sitesi sahiplerine faydalı hizmetler sunar. İşte bu hizmetlerden bazıları:
- Site içeriğinizin veya yapınızın incelenmesi
- Web sitesi geliştirme konusunda teknik öneriler: örneğin, barındırma, yeniden yönlendirmeler, hata sayfaları, JavaScript kullanımı
- İçerik geliştirme
- Çevrimiçi iş geliştirme kampanyalarının yönetilmesi
- Anahtar kelime araştırma
- SEO eğitimi
- Belirli pazarlarda ve coğrafyalarda uzmanlık.
SEO araştırmanıza başlamadan önce tüketici olarak bilgi sahibi olmanız ve arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamanız çok faydalı olur. Şuradan başlayabilirsiniz:
- Google Web Yöneticisi Kuralları
- Google 101: Google web'i nasıl tarar, dizine ekler ve sunar?
SEO'ya yöneltebileceğiniz yararlı sorulardan bazılarını aşağıda görebilirsiniz:
- Geçmiş çalışmalarınızdan örnekler göstermeniz ve başarı öykülerini bizimle paylaşmanız mümkün mü?
- Google Web Yöneticisi Kurallarına uyuyor musunuz?
- Organik aramaya ek olarak çevrimiçi pazarlama hizmetleri veya önerisi sunuyor musunuz?
- Ne kadar zamanda, nasıl sonuçlar bekliyorsunuz? Başarınızı nasıl ölçüyorsunuz?
- Sektörümdeki deneyiminiz nedir?
- Ülkemdeki/şehrimdeki deneyiminiz nedir?
- Uluslararası siteler hazırlama konusunda deneyiminiz nedir?
- En önemli SEO teknikleriniz nelerdir?
- Ne kadar zamandır bu işle ilgileniyorsunuz?
- Sizinle nasıl iletişim kurabilirim? Sitemde yaptığınız değişikliklerin tümünü benimle paylaşıp nedenleriyle birlikte önerileriniz hakkında bana ayrıntılı bilgi verecek misiniz?
- Size durup dururken e-posta gönderen SEO firmalarına ve web danışmanlıklarına veya acentelerine karşı tetikte olun.
Şaşırtıcı ama bizler de bu spam e-postalardan alıyoruz:
"Sevgili google.com,
"Gece kilo verme"ye yönelik rejim hapları veya görevinden alınmış diktatörlerden fon aktarımına yardımcı olma talepleri karşısında gösterdiğiniz şüpheciliğin aynısını arama motorlarına ilişkin istenmeyen e-postalar için de gösterebilirsiniz.
Web sitenizi ziyaret ettim ve başlıca arama motorları ile dizinlerin çoğunda bulunmadığınızı fark ettim..."
- Kimse Google’da birinci sıra garantisi veremez.
Sıralama garantisi veren, Google ile “özel ilişkisi” olduğunu ileri
süren veya Google’a "öncelikli gönderim" hizmetinin tanıtımını yapan
SEO’lara karşı dikkatli olun. Google için öncelikli gönderim yoktur.
Aslında, bir siteyi doğrudan Google'a göndermenin tek yolu URL Ekle sayfamızı kullanmak veya bir Site Haritası kullanmaktır. Üstelik bunun için hiçbir ücret ödemeniz gerekmez.
- Gizemli ve amaçlarını açıkça ifade etmeyen şirketlere karşı dikkatli olun.
Belirsiz konularda açıklama yapmalarını isteyin. SEO sizin adınıza
giriş sayfaları veya “ıskarta” etki alanları gibi aldatıcı veya
yanıltıcı içerik oluşturursa, siteniz Google dizininden tamamen
kaldırılır. En nihayetinde, iş verdiğiniz şirketlerin faaliyetlerinden
siz sorumlu olusunuz, bu nedenle söz konusu şirketlerin size hangi
amaçla "yardımcı olduklarını" tam olarak bilmeniz gerekir. SEO'nun
sunucunuza FTP erişimi varsa, sitenizde yapmakta olduğu tüm
değişiklikleri açıklayabilmelidir.
- Asla bir SEO bağlantınız olmamalı."Hepsi
ücretsiz" bağlantılarının, bağlantı popülerlik planlarının etkisi veya
sitenizin binlerce arama motoruna gönderme hakkında konuşan SEO'lardan
uzak durun. Bunlar, başlıca arama motorlarının sonuçlarında
sıralamanızı, en azından sizin pozitif olarak düşündüğünüz şekilde
etkilemeyen yararsız denemelerdir.
- Makul bir biçimde seçim yapın. Bir SEO ile
çalışıp çalışmayacağınızı düşünürken, sektör ile ilgili birkaç araştırma
yapmak isteyebilirsiniz. Bunu yapabilmenin bir yolu elbette Google’dır.
Basında yer alan ders verici hikayeleri de inceleyebilirsiniz. Örneğin
saldırgan bir SEO hakkında çıkan şu makaleyi (İngilizce)
okuyabilirsiniz: http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002002970_nwbizbriefs12.html.
Google, özel şirketlerle ilgili yorumda bulunmamakla birlikte kabul
edilmiş iş davranışının açık bir şekilde kapsamı dışında kalan
uygulamaları takip eden ve kendilerini SEO olarak adlandıran firmalarla
karşılaşmıştır. Dikkatli olun.
- Paranın nereye gittiğini anlamaya çalışın.Google,
asla arama sonuçlarımızda daha iyi bir sıralama sözü vermez; ancak
diğer pek çok arama motoru tıklama başı ödeme veya ekleme başı ödeme
sonuçlarını normal web arama sonuçlarıyla birleştirir. Bazı SEO’lar
size, arama motorlarında üst sıralara yerleştirme sözü verecek ancak
sizi arama sonuçları yerine reklam bölümüne yerleştirecektir. Birkaç SEO
diğer arama motorlarını “kontrol” ettikleri görünümü yaratmak ve
kendilerini tercih edilen konumunda göstermek için teklif fiyatlarını
gerçek zamanlı olarak değiştirecektir. Reklam hizmetimizin sektöre açık
bir şekilde damgasını vurmasından ve arama sonuçlarımızdan ayrılmış
olmasından dolayı bu oyun Google’ın işine yaramaz, ancak herhangi bir
SEO’ya hangi ödemelerin kalıcı eklemeye/kayda hangilerinin geçici
reklama ayrıldığını sorun.
- Bir web sitesi sahibinin karşılaşabileceği en yaygın suiistimaller nelerdir? En yaygın hile, aldatıcı yönlendirmeler vasıtasıyla kullanıcıları siteye yönlendiren "gölge" etki alanlarının yaratılmasıdır. Söz konusu gölge etki alanlarının sahibi genellikle, müşterinin adına çalıştığını iddia eden SEO’lardır. Bununla birlikte ilişkiler bozulduğunda SEO etki alanını farklı bir siteye hatta bir rakibin etki alanına yönlendirebilmektedir. Böyle bir şey olduğunda, müşteri SEO’nun tümüyle sahip olduğu rakip siteyi geliştirmek için ödemede bulunur.
- Dikkatli olunması gereken diğer noktalar nelerdir? Kötü niyetli bir SEO karşısında dikkat etmeniz gereken birkaç uyarı işareti vardır. Tüm işaretleri bu listede sıralamak mümkün olmadığından herhangi bir şüpheniz varsa, içgüdülerinize güvenmeniz gerekir. Lütfen, şu durumlarda SEO'yla çalışmayı bırakmaktan çekinmeyin:
- gölge etki alanlarına sahipse
- giriş sayfaları üzerine diğer müşterilerine ait bağlantıları koyuyorsa
- adres çubuğundaki anahtar kelimeleri satmayı teklif ediyorsa
- gerçek arama sonuçları ile arama sonuçları sayfalarında görünen reklamları ayırt etmiyorsa
- sıralamayı, sadece herhangi bir şekilde zaten bulabileceğiniz anlaşılması güç, uzun anahtar kelime grupları üzerinde garanti ediyorsa
- birden çok takma ad veya sahte WHOIS bilgilerini kullanıyorsa
- trafiği "sahte" arama motorlarından, casus yazılım veya kötücül yazılımlardan alıyorsa
- Google dizininden kaldırılmış veya Google’da listelenmeyen etki alanlarına sahipse
Diğer bir hatalı uygulama ise, anahtar kelimelerle yüklü “giriş” sayfalarını müşterinin sitesinde herhangi bir yere yerleştirmektir. SEO bu uygulamanın daha fazla sorgu yapılabilmesi için sayfayı daha uygun hale getireceği sözünü verir. Bu, doğası gereği yanlıştır; çünkü tek tek sayfalar çok çeşitli anahtar kelimeler ile nadiren alakalıdır. Bununla birlikte söz konusu hilelerin daha sinsisi, bu giriş sayfalarının, genellikle SEO’nun diğer müşterilerine ait gizli bağlantıları içermesidir. Bu tür giriş sayfaları sitenin bağlantı popülerliğini yavaş yavaş azaltmakta ve siteyi çirkin ve yasadışı içeriğe sahip sitelere SEO ve SEO’nun diğer müşterilerine yönlendirmektedir.
ABD'de, Federal Ticaret Komisyonu (FTC) aldatıcı veya haksız iş uygulamaları hakkındaki şikayetleri işleme koymaktadır. Şikayette bulunmak için http://www.ftc.gov/ adresini ziyaret edin ve "File a Complaint Online" (Çevrimiçi Şikayet Et) seçeneğini tıklayın, 1-877-FTC-HELP numaralı telefonu arayın veya şu adrese yazın:
Federal Trade CommissionŞikayetiniz, ABD dışında bulunan bir şirket hakkındaysa lütfen şikayetinizi http://www.econsumer.gov/ adresine gönderin.
CRC-240
Washington, D.C. 20580